תנופה
  • אודותינו
  • השירותים שלנו
    • יעוץ ופיתוח ארגוני
    • פיתוח מערכות חינוכיות
    • הערכות ארגונית למשבר וחרום
    • רשויות מקומיות ותאגידי מים
    • מחקר
  • מחקר
  • משבר הקורונה
    • התמודדות ניהולית בפרק ה”לימודים מרחוק” בתלמודי תורה
    • שגרה בצל משבר הקורונה
    • אסטרטגיית יציאה ממשבר הקורונה – לבעלי עסקים קטנים ובינוניים
    • ניהול בזמן משבר הקורונה – ארגון ציבורי ועסקי
    • נגיף הקורונה – איך מתווכים לילדים?
    • רשויות מקומיות
    • השחיקה בעבודה בעת קורונה ודרכים למניעתה
  • בלוג
    • תחקירים ולמידה מטעויות
    • מודל קבלת החלטות ופתרון בעיות מהיר
    • ייעוץ ארגוני רב-תחומי
    • קוסמות? ניסים? קיצורי דרך?
    • יחי ההבדל הקטן!
    • המשימה – עשייה!
  • בין לקוחותינו
    • לקוחות ממליצים
  • צור קשר contact
  • English
  • English
  • אודותינו
  • הערכות ארגונית למשבר וחרום
  • יעוץ ופיתוח ארגוני
  • פיתוח מערכות חינוכיות
  • רשויות מקומיות ותאגידי מים
  • מחקר בתנופ״ה
  • אסטרטגיית יציאה ממשבר הקורונה
  • השחיקה בעבודה בעת קורונה
  • התמודדות ניהולית בפרק ה”לימודים מרחוק”
  • נגיף הקורונה – איך מתווכים לילדים?
  • ניהול בזמן משבר הקורונה
  • רשויות מקומיות
  • שגרה בצל משבר הקורונה
  • בין לקוחותינו
  • צור קשר contact
השחיקה בעבודה בעת קורונה ודרכים למניעתה
ראשי » משבר הקורונה » השחיקה בעבודה בעת קורונה ודרכים למניעתה

השחיקה בעבודה בעת קורונה ודרכים למניעתה

רקע – התופעה וביטוייה בעת הזו

משבר הקורונה ומצב החירום שנגזר ממנו, מציבים בפני המנהל אתגרים מורכבים המצריכים השקעת אנרגיה (פיזית ונפשית) בניהול עובדיו .

תקופה זו מתאפיינת בתחושות לחץ ושחיקה, מתבטאים בהרגשת לאות/עייפות מתמשכת, בנטייה להתרגז בקלות, בחוסר סבלנות, ולעתים נדירות יותר גם בתחושות דיכאון.

תופעות אלה, נובעות מהשינויים שנכפו על כל אחד ובמתבטאים בעיקר בשני מישורים:

  • שינוי סדרי החיים האישיים – הסתגרות ובידוד בבתים, ילדים מנותקים מחברים וממסגרות לימוד, ביטול מפגשים עם בני משפחה קרובים בדגש על הורים מבוגרים, צמצום שירותים והגבלת מרחב תנועה.
  • שינוי במסגרות העבודה ובאופי העבודה – כגון צמצום היקף כוח אדם המותר לשהות פיזית בעבודה, עבודה מהבית, שינויים תכופים בתוכניות העבודה, שינוי נהלים, ועוד.

האתגר הניהולי הוא להכיר ולזהות את הסימפטומים של הלחץ והשחיקה ולנקוט בפעולות מניעה על מנת לצמצמם ולמנוע את סכנות השחיקה.

לחץ ושחיקה

תחושת הלחץ נובעת מפער קיים בין הדרישות מהעובד ליכולתו להיענות להם ולבצעם. ככל שפער זה גדול בעיניו, כך תגדל תחושת הלחץ. כאשר תחושת הלחץ מתמשכת לאורך זמן, עלולה להיווצר תחושת שחיקה שתפגע ביכולת העובד לבצע משימותיו וביכולתו לקיים יחסים תקינים עם חבריו לעבודה.

שחיקה נפשית מוגדרת כ “תחושת תשישות (רגשית, גופנית , שכלית , חברתית ועוד) הנגרמת מחמת עומס נפשי מתמיד ומתמשך”.

ביטויי השחיקה יהיו בארבעה מישורים עיקריים:

  • ביטויים גופניים:
    • עייפות כרונית מתמשכת ,כבדות, חוסר מרץ
    • כאבים, חולשה כללית, מחלות, נטייה לתאונות ולהיפצע
    • שינויים קיצוניים בהרגלי אכילה וקשיי שינה
  • ביטויים רגשיים:
    • תחושות חוסר אונים, שעמום, חוסר תקווה, ייאוש ודיכאון, עצבנות ונטייה להתרגז בקלות
    • בדידות ,קשיים ו/או ניתוק קשרים רגשיים עם משפחה, חברים ועמיתים לעבודה
    • ביטויי חרדה וחששות מהקורונה, עד כדי שיתוק תפקודי
  • ביטויים קוגניטיביים:
    • מחשבות שליליות כלפי עצמו או עבודתו, כלפי אחרים בסביבתו החברתית או המשפחתית
    • אובדן ערך העבודה ומשמעותה עבורו, תחושת נחיתות, ערך עצמי נמוך
    • קשיי ריכוז, קשב, מיקוד מחשבתי
  • ביטויים התנהגותיים:
    • גסות, ציניות, תוקפנות, אלימות, זלזול בנהלים, במנהלים ועובדים ובלקוחות
    • קשיי תפקוד בביצוע העבודה וביחסים עם העמיתים והלקוחות ועד היעדרויות תכופות מהעבודה
    • הסתגרות חברתית , קשיים ולעתים ניתוק קשרים חברתיים ומשפחתיים

דרכי מניעה והתמודדות – מצד המנהל וההנהלה

המנהל וחברי הנהלת הארגון צריכים להיות קשובים ורגישים, במיוחד בעת הזו, לביטויי לחץ קיצוניים העלולים לגרום לשחיקה.

להלן מספר הצעות לאיתור ונטרול ביטויי שחיקה על ידי עידוד רגישות ותשומת לב של מנהלים לביטויי שחיקה ראשוניים בקרב העובדים ולהתייחס אליהם באופן פעיל ע”י:

  • גמישות ניהולית והתחשבות בשינויים ובצרכים האישיים והמשפחתיים של העובד וצוות העובדים.
  • הבהרת ציפיות, דרישות וסטנדרטים בעבודה, בכפוף לשינויים ולאילוצי והנחיות החירום.
  • הקניית תחושת שליחות , ערכיות ומשמעות לחשיבות תפקוד העובדים והארגון בעת הזו.
  • חיזוק האמון והלכידות בין העובדים ובינם לבין הארגון. ע”י שיתופם במידע חיוני שוטף.
  • התייחסות לתוכניות לטווח הקצר – עד לאחר חג הפסח, ולטווח הבינוני – לחודשים הקרובים.
  • קיום שיחות אישיות והתעניינות כנה בעובד, במשפחתו. תוך הצעה סיוע כשנדרש
  • תקשורת בין אישית פתוחה, אמינה, בונה, נותנת אמון.
  • לנקוט באופן יזום וסדרתי בפעילות הרפיה , כמו, ספורט או תחביבים.
  • במקרים של גילויי שחיקה קיצוניים – להפנות את העובד לאנשי מקצוע (פסיכולוג או עו”ס).

 

פורסם ב: משבר הקורונה
יצירת קשר / Contact
מבין לקוחותנו
אנחנו בפייסבוק
כל הזכויות שמורות לתנופה בע"מ
גלילה לראש העמוד
WhatsApp chat
Call Now Button דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס